Leder administrasjon

Oslo-filharmonien er en sterk internasjonal kulturmerkevare. Vårt overordnede strategiske mål er å øke interessen for klassisk musikk i samfunnet. Mer musikk gir mer livsglede, felleskap og optimisme. Vi skal være et internasjonalt ledende orkester, vi har store ambisjoner for å nå et mangfoldig og voksende publikum, og vi skal være en drivkraft i fremtidens musikkliv. Hovedaktivitetene våre finner i dag sted i form av fremføring av klassisk musikk i Oslo Konserthus. Vi jobber intensivt med å utvikle et nytt musikkhus der Oslo-filharmonien og norsk musikkliv i Norge får optimale forhold for å nå ut til alle. Vi satser ambisiøst digitalt, gjør en bredde av formidlingsprosjekter, produserer store utendørskonserter, har en utbredt internasjonal turnévirksomhet og skaper musikkopplevelser for skoleklasser og barn og unge.
Oslo-filharmonien er organisert som stiftelse, med oppgave å drive Oslo Filharmoniske Orkester. Oslo-filharmonien gjør årlig ca. 150 produksjon, hovedsakelig i Oslo Konserthus, men også på en rekke andre arenaer i byen og rundt i verden. Oslo-filharmonien har 108 fast ansatte musikere og et produksjons- og administrasjonsapparat på 20.

Send søknad

Oslo-filharmonien søker leder administrasjon

Oslo-filharmonien er inne i en fantastisk tid. Under ledelse av sjefdirigent Klaus Mäkelä har orkesteret styrket sin internasjonale posisjon. Orkesteret samarbeider regelmessig med store internasjonale solister og gjestedirigenter, og har et stort publikum både i Oslo og i resten av Norge. Organisasjonen har nylig gjennomført en bred involveringsprosess som har resultert i en omstrukturering av ledergruppen. Dette har medført en tydelig ansvarsdeling mellom kunstnerisk ledelse, orkesterledelse, produksjonsledelse og administrative støttefunksjoner.

Leder for administrasjon inngår i ledergruppen og er organisert som stab under direktøren. Stillingen omfatter ansvar for flere avdelingsovergripende administrative oppgaver som krever god koordinering og bred erfaring. I tillegg inngår deltakelse i strategisk planlegging, med fokus på analyse og økonomi.

Stillingen har personalansvar for to medarbeidere, økonomiansvarlig og senior regnskapskonsulent, som er viktige samarbeidspartnere i det daglige arbeidet. Leder for administrasjon rapporterer til direktøren og har kontakt med organisasjonens øvrige ledere, arbeidsgiverforeningen Spekter, tillitsvalgte og andre administrative ledere i sektoren.

Arbeidsoppgaver og ansvarsområder:

  • Overordnet ansvar for økonomisk styring, herunder budsjettprosessen og lovpålagt styring og kontroll i virksomheten. Risikostyring og analyser.
  • Lederstøtte og personaloppfølging på overordnet nivå
  • Strategisk HR – rutiner og personalsystemer
  • Koordinering av internkommunikasjon i samarbeid med direktør
  • Sekretærfunksjon for styret, som omfatter forberedelse av styremøter, utarbeidelse av referater og håndtering av styredokumentasjon
  • Oppfølging og rapportering til Kulturdepartementet og øvrige myndigheter
  • Partssamarbeid og bistand til direktør i saker knyttet til oppfølging av tillitsvalgte og forhandlinger
  • Vedlikehold av tariffavtaler og annet avtaleverk
  • Generell administrasjon og oppfølging av forsikringer, pensjon, anskaffelser, avtaler og leverandører

Ønskede erfaringer og kvalifikasjoner:

  • Relevant utdanning og erfaring fra administrative ledelse i offentlig sektor
  • Erfaring med personalansvar er en fordel
  • Erfaring med tariffarbeid og partssamarbeid
  • God skriftlig og muntlig formidlingsevne
  • Kjennskap til kulturområdet vil være en stor fordel

Ønskede personlige egenskaper:
Vi ser etter en leder med svært gode samarbeids- og kommunikasjonsevner og som arbeider operativt. Du er samtidig grundig og strukturert, og evner å se både detaljer og helhetsperspektivet. Det vil være en stor fordel om du har interesse for kultur og musikk.

Vi vet at mangfold bidrar til bedre resultater og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke.

Spørsmål om stillingen kan rettes til våre rådgivere hos Hodejegerne, Åsta Braathen, tlf.: 98 90 10 25 eller Anette Myhre Vincendeau, tlf.: 975 37 455.

Søknadsfrist 5. januar 2025. Tiltredelse etter avtale.

Send søknad
Åsta Braathen

Åsta Braathen

Partner / daglig leder +4798901025
Anette Myhre Vincendeau

Anette Myhre Vincendeau

Partner og fagansvarlig analyse og research +4797537455