Økonomistillinger i nyopprettet holdingselskap
Kunne du tenke deg å jobbe i et spennende og nyopprettet holdingselskap? Konsernet har virksomheter i Norge og Sverige og omsetter årlig for over 10 mrd kroner.
For konsernet bistår vi med å rekruttere kandidater som kan dekke følgende tre roller i finansfunksjonen:
- Controller konsernregnskap og bærekraft
- Business Controller konsern
- Finanssjef
Les mer om stillingene nedenfor.
__________________________________________
Controller konsernregnskap og bærekraft
Stillingen rapporterer til konsernregnskapssjef.
Noen utvalgte arbeidsoppgaver:
- Utarbeide og konsolidere konsernregnskap for hele konsernet
- Utarbeide kvartals- og årsrapporter med nøkkeltall og analyser
- IFRS håndtering i konsern
- Integrere bærekraftsmål og bærekraftsindikatorer i økonomirapporteringen
- Bidra til utarbeidelsen av bærekraftsrapporter etter EU-taksonomien, og innhente og systematisere nødvendige data i systemet.
- Aktivt drive effektivitetsforbedringer sørge for konsistens for gruppens finansielle rapportering gjennom nye prosesser og verktøy, i tett samarbeid med forretningsområdene.
Kvalifikasjoner og egenskaper:
- Erfaring med konsernregnskap, gjerne fra revisjonsselskap
- God kjennskap til IFRS og interesse for regnskap som fag
- Erfaring med å gjøre avslutninger og ha kontroll på prosessen
- Erfaring med bruk av konsolideringsverktøy
- Kjennskap til ERP-systemer og erfaring med automatisering
- Interesse for å utvikle systemer og løsninger, med fokus på teknisk oppsett
__________________________________________
Business Controller konsern
Stillingen rapporterer til CFO.
Arbeidsoppgaver:
- Økonomisk rapportering og analyse
- Prosjektoppfølging - risikohåndtering
- Støtte til beslutningstakere
- Strategi, budsjett- og prognose
- Kostnadskontroll og effektivisering
- Rutiner, kontroll og etterlevelse
- Finansiell analyse og beslutningsstøtte
- Cash flow- og likviditetsstyring
- Markedsanalyser og finansiell vurdering av mulige oppkjøp
Kvalifikasjoner og egenskaper:
- Høyere utdanning innen økonomi eller finans og minimum 3-5 års relevant erfaring
- God forretningsforståelse
- Sterk analytisk forståelse og evne til å presentere økonomiske data på en forståelig måte.
- Interesse for systemutvikling og erfaring med å utvikle og forbedre rutiner og prosesser.
- Kjennskap til ERP-systemer og erfaring med automatisering av økonomiske prosesser. Kjennskap til Power BI er en fordel.
- Proaktiv og evne til å håndtere flere prosjekter samtidig
- Gode kommunikasjonsevner på norsk og engelsk, både muntlig og skriftlig.
- Erfaring fra kjøp og salg av virksomhet vil være en fordel
__________________________________________
Finanssjef
Stillingen rapporterer til CFO.
Arbeidsoppgaver:
- Likviditetsstyring og kapitalforvaltning
- Gjelds- og finansieringsstyring
- Risikohåndtering
- Internkontroll og rapportering
- Børs- og regulatorisk etterlevelse (Compliance)
- Samarbeid internt
- Investor Relations
- Støtte til fusjoner og oppkjøp (M&A)
- Valutahåndtering og valutarisiko
Kvalifikasjoner og egenskaper:
- Høyere utdanning innen økonomi eller finans og minimum 5 års relevant erfaring
- Erfaring fra bank eller tilsvarende områder i børsnotert virksomhet
- God forretningsforståelse og evne til å analysere og presentere finansielle tall på en forståelig måte.
- Interesse for systemutvikling og erfaring med å utvikle og forbedre rutiner og prosesser.
- Proaktiv og evne til å håndtere flere prosjekter samtidig
- Gode kommunikasjonsevner på norsk og engelsk, både muntlig og skriftlig.
- Erfaring med dialog og oppfølging av bank
Send oss gjerne en CV så raskt som mulig , så tar vi kontakt med aktuelle kandidater i starten av januar 2025. Skriv gjerne også hvilken av stillingen du er interessert i.