Rekrutteringsprosessen gjenspeiler bedriften

Marianne Aasvestad Hoel fra Hamar er ansatt som ny HR- og administrasjonssjef i Hamar Media. Hun kommer fra stillingen som HR manager i SAS Teknisk Avdeling.

Utlysningen for jobben som HR- og administrasjonssjef i Hamar Media fanget interessen hennes fra første stund.
– Det var rett og slett en veldig spennende stilling, så den visste jeg med en gang at jeg måtte søke på, sier hun.
– Jeg bor på Hamar, og siden arbeidsmarkedet her er mindre enn for eksempel i Oslo, dukker det ikke opp så mange slike stillinger.

– Jeg er ei Hamarjente som har flytta hjem

Marianne forklarer at hun er opptatt av hva som rører seg i hjemtraktene.
– Jeg er ei «Hamarjente» som har flytta hjem igjen fra Oslo, og jeg er opptatt av hva som skjer i denne regionen, sier hun.
– I tillegg var jeg nysgjerrig på den prosessen som er satt i gang i Hamar Media, spesielt siden Magne Nordgård er ansatt som ny konsernsjef. Det gjør det veldig spennende, sier Marianne.

– Fra et «HR-perspektiv» er det ekstra interessant å få bygge opp en organisasjon med en ny konsernsjef som har nye visjoner og tanker. Jeg får være med å følge prosessen fra starten, og det er motiverende.

Rekrutteringsprosessen sier noe om bedriften

– Åsta Braathen i Hodejegerne holdt meg oppdatert underveis i prosessen, hun forklarte hva som skulle skje og hva som var forventet av meg i de ulike fasene, forklarer Marianne.
– Å bruke profesjonelle aktører når man rekrutterer ansatte, sier noe om bedriften. Prosessen gjenspeiler hvordan bedriften man skal inn i er.

Marianne Aasvestad Hoel er selv én erfaren HR-sjef, og har en rekke HR-stillinger bak seg i karrieren. Hun sier at rekrutteringsprosessene utformes på ulike måter, men påpeker at en ting er spesielt viktig.

– Jeg mener det viktigste er at informasjonsflyten er bra, og at det er en naturlig «driv» i prosessen. Bruker man en profesjonell aktør, blir hele prosessen mer proff, og da kan man konsentrere seg om det som faktisk betyr noe: å finne ut om kandidaten er rett for stillingen, forklarer Marianne.

– Jeg er nok ekstra bevisst på hvordan en slik prosess blir gjennomført, siden jeg selv er i samme bransje. Det viktigste er jo uansett å finne ut om personen man snakker med passer inn på arbeidsplassen og har noe å bidra med, sier hun.

– Det skal være en bra «match» for begge parter, det er veldig viktig. Det håper og tror jeg også er tilfellet for min del.

Hodejegerne takker Hamar Media for samarbeidet, og gratulerer Marianne Aavestad Hoel.