Rekrutteringsprosessen gjenspeiler bedriften
Utlysningen for jobben som HR- og administrasjonssjef i Hamar Media fanget interessen hennes fra første stund.- Det var rett og slett en veldig spennende stilling, så den visste jeg med en gang at jeg måtte søke på, sier hun.
– Jeg bor på Hamar, og siden arbeidsmarkedet her er mindre enn for eksempel i Oslo, dukker det ikke opp så mange slike stillinger.
– Jeg er ei Hamarjente som har flytta hjem
Marianne forklarer at hun er opptatt av hva som rører seg i hjemtraktene.
– Jeg er ei «Hamarjente» som har flytta hjem igjen fra Oslo, og jeg er opptatt av hva som skjer i denne regionen, sier hun.
– I tillegg var jeg nysgjerrig på den prosessen som er satt i gang i Hamar Media, spesielt siden Magne Nordgård er ansatt som ny konsernsjef. Det gjør det veldig spennende, sier Marianne.
– Fra et «HR-perspektiv» er det ekstra interessant å få bygge opp en organisasjon med en ny konsernsjef som har nye visjoner og tanker. Jeg får være med å følge prosessen fra starten, og det er motiverende.
Rekrutteringsprosessen sier noe om bedriften
– Åsta Braathen i Hodejegerne holdt meg oppdatert underveis i prosessen, hun forklarte hva som skulle skje og hva som var forventet av meg i de ulike fasene, forklarer Marianne.
– Å bruke profesjonelle aktører når man rekrutterer ansatte, sier noe om bedriften. Prosessen gjenspeiler hvordan bedriften man skal inn i er.
Marianne Aasvestad Hoel er selv én erfaren HR-sjef, og har en rekke HR-stillinger bak seg i karrieren. Hun sier at rekrutteringsprosessene utformes på ulike måter, men påpeker at en ting er spesielt viktig.
– Jeg mener det viktigste er at informasjonsflyten er bra, og at det er en naturlig «driv» i prosessen. Bruker man en profesjonell aktør, blir hele prosessen mer proff, og da kan man konsentrere seg om det som faktisk betyr noe: å finne ut om kandidaten er rett for stillingen, forklarer Marianne.
– Jeg er nok ekstra bevisst på hvordan en slik prosess blir gjennomført, siden jeg selv er i samme bransje. Det viktigste er jo uansett å finne ut om personen man snakker med passer inn på arbeidsplassen og har noe å bidra med, sier hun.
– Det skal være en bra «match» for begge parter, det er veldig viktig. Det håper og tror jeg også er tilfellet for min del.