Kommentar: når ledelse blir bullshit

Ledere bør holde seg unna innholdsløst snakk, skinnprosesser og unødvendige initiativ, skriver professor i ledelse ved Høyskolen Kristiania, Tom Karp, i Dagens Næringsliv, 2.mars 2020.

Karp forklarer at ledere ofte pakker inn det de driver med, det organisasjoner gjør og det de leverer, i meningsløse fraser eller «bullshit», som den engelske professoren André Spicer kaller det i boken Business Bullshit.

Pseudohandlinger og grandiositet skaper avstand
I kommentaren beskriver Karp hvordan ledere kan henfalle til grandiositet, og at ledelse for dem da handler om å fremstå som noe imponerende med tomt snakk og i en flott innpakning.

Han trekker også fram «pseudohandlinger» som en del av «bullshit-ledelsen»,og som han forklarer på følgende måte:
– Initiativ som ledere tar bare for å vise andre at de er ledere, at de leder. Initiativ som ofte er unødvendige for organisasjonen, og som ikke gjør annet enn å stresse ansatte om alt har mye å gjøre. Eller det er skinnprosesser som settes i gang for å dekke over beslutninger som allerede er tatt eller for å gi ansatte følelsen av medvirkning.

Videre understreker han at floskler byr på tolkningsmonn, og at de skaper avstand mellom leder og ansatte:
– Ansatte samler seg på pauserom og ler av det siste begrepet lederen har plukket opp på et lederkurs. Det samme gjelder når alle ansatte skjønner at det er en skinnprosess de er med på når de fikk være med på siste «strategiworkshop».

– Dropp dem, si det som det er. Det er fint å ha ambisjoner og å ville mye i sin ledergjerning, men da må man også forholde seg til realiteter.

Karp trekker frem et «skrekkeksempel»: konsernsjefen i et stort norsk børsnotert selskap sa i et intervju med NRK: «Jeg vil starte med å tydeliggjøre en kraftig ­agenda i forhold til ytterligere for­bedringer som skal robustgjøre oss».

Les hele kommentaren her (NB. Krever abonnement): DN.no